Edvard Radzinski

Toveri K

Suomalainen ja Stalin

Rooleissa Esko Roine, Asko Sarkola, Miika Alatupa, Raine Heiskanen, Juha Jokela, Vappu Nalbantoglu,  Sami Paasila, Tommi Rantamäki, Sampo Sarkola, Aleksi Seppänen, Ville Sormunen, Valtteri Tuominen, Sami Uotila, Markus Saari

Suomennos Teemu Kaskinen
Ohjaus Roman Viktjuk
Koreografia Vladimir Anosov
Lavastus ja puvut Vladimir Boer
Apulaisohjaaja Viktor Drevitski
Valosuunnittelu Kari Leppälä
Äänisuunnittelu Eradj Nazimov
Naamiointi Anne Gorlewski-Leino, Tuula Kuittinen
Kampaukset Anu Laaksonen
Peruukit Annina Müller

Saatavana tekstityslaite (suomi, venäjä)

Ensi-ilta 23.1.2014

Suuri näyttämö

Kesto 2 t 15 min, ei väliaikaa

No huh huh!! Olipa erilainen kuin odotin, mutta mielenkiintoinen. Loistavta näyttelijät , varsinkin Vappu ja mielestäni Sampo Sarkola loistivat.

Mikäli tätä teosta pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, niin NEROKASTA on ainoa oikea määre. Ohjaus, visuaalisuus, eräät roolisuoritukset Jne. toimivat kuin huippuunsa viimeistelty Sveitsiläinen automaattikello.

Kiitos eilisestä, pidin kovasti näytelmästä, oli varsinainen teatteritapaus! Ihailin erityisesti näyttelijöiden heittäytymistä.

Kertakaikkiaan vaikuttava esitys. Näyttelijät, varsinkin "Aino", ovat todella väkeviä.

Täysosuma!

Olipa vangitseva esitys. Näyttelijät vakuuttavia jokaikinen, erityisesti loistava ja vahva Vappu Nalbantoglu! Mikä karisma! Sampo Sarkola upea!

Olin eilen ensi-illassa, odotin pitkäveteistä poliittista näytelmää mdernein lisätehostein. Toveri K oli iloinen yllätys, oikeasti hyvin kirjoitettu ja ohjattu moderni näytelmä perinteisin tehokeinoin. Nautin kaikesta todella paljon. Ainut miinus oli väliajan poistaminen, jos se lisättäisiin esitykseen, tulisin katsomaan tämän toiseen kertaan. T: Teatterissa paljon käyvä

Kiitos esityksestä! Käsikirjoitus oli hieno ja mielenkiintoinen. Ohjaukselta odotin enemmän. Näyttelijät suoriutuivat vaativasta tehtävästä hyvin, erityisesti Vappu. Kiitos.

Erittäin voimakas energia! Jännitys säilyy pitkään näytöksen jälkeenkin...

Erityisen kiitoksen ansaitsee Vladimir Anosovin millimentrin tarkkuudella kontrolloitu koreografia, joka perustui pitkälti liikkumattomuuteen - ei mitään turhaa, vapaata tai luonnollista! Stalinin totalitarismin kehollinen kontrolli tuntui ytimissä saakka. Esityksen jälkeen tuntui etuoikeudelta saada liikkua ja hengittää vapaasti!

Erikoinen, outo, raskas, hyvin visuaalinen.Myös katsomo kylpi valossa esityksen ajan eli myös me katsojat olimme osana kokonaisuutta. Joukkokohtaukset vaikuttavia, tsaariperheen teloituskohtaus jopa oksettavan julma.Tämä näytelmä mietitytti minua koko seuraavan päivän.Tämän näytelmän seuraamista auttaa historian tuntemus ja eletty elämä. Näytelmän ainoalle naisnäyttelijälle Ainon roolista suurkiitos!

Vahva kokonaisuus. Uudenlaista teatteria; venäläinen näkemys kokonaisuudesta on kiinnostava. Esillepano on myös mieleenjäävä: värit, lavastuksen leikkaukset ja esityksen tempo.

Oli tosi upea! Kerrankin näkee tyyliteltyä ja ei-realistista näytelmää. Koreagrafia ja tiukka ohjaus toivat hienosti esiin vallankumouksen jälkeisen ajan Neuvostoliiton ja, miten totalitarismi tuhosi ihmiset.Upeaa deklamointia!Koko työryhmä ja näyttelijät tekivät unohtumattoman vaikutuksen. Kiitos HKt.lle, että se on tuonut meidän katsottavaksi tämän venäläisen taideteoksen. Eila Arjoma, ohjaaja

Sekä näytelmä, että esitys olivat loistavia. Ikävää on näytelmän saama kohtuuton negatiivinen kritiikki, joka ehkä vaikuttaa siihen, että katsomo oli eilenkin niin autio. Näytelmä vaatii jonkin verran historian tuntemista ollakseen helpommin seurattava, mutta kyllä sen symbolit toimivat ilman vankkaa tietoakin. Kiitos!

Suurkiitokset mahtavasta teatterikokemuksesta! Upeat, ammattitaitoiset näyttelijät! KIITOS!

Tätä kokemusta ei koskaan unohdu! Kokonaisuudessaan aivan loistava esitys: kaikki on tarkkaan harkittu, kaikki on yhtä tärkeää, näyttelijöiden työ on hämmästyttävän vaikuttava! Toveri K herättää ajatukset ja "avaa" tunteet.Se ei anna vastauksia vaan "pakottaa" etsimään niitä.Esityksen jälkeen kaikki tuntuu "hiukan" erilaiselta. Pitkään. Eikö siitä juuri me tarvitsemme teatteria ja arvostamme sitä?..

Toveri K:ssa on paljon vahvoja roolisuorituksia. Sampo Sarkolan varma ja monipuolinen taito on verraton! Aivan loistava! Suurkiitos!

Kaikessa outoudessaan mahtava elämys. Vahva, vaikuttava kokemus joka vei mukanaan ja mietityttää vielä muutaman päivän.

Kerrassaan vaikuttava näytelmä! Todella ammattitaitoiset näyttelijät lavalla! BRAVO!

Tykkäsimme, monta huippukohtaa. Mutta kaupunginteatterin asiakaslehdessä taitaa olla painovirhe "esityksen ainoana inhimillisenä hahmona loistaa...diktaattori Stalin"?? Sehän on Vappu Nalbantoglun loistavasti tulkitsema Aino, jonka kautta niin rakkaus, kyynisyys, inhimillinen hätä kuin tragediakin kantavat esitystä. Jonska ja Juge 22.3.2014

Näytelmän saamat nuivat arvostelut eivät estäneet meitä menemästä katsomoon. Esityksen alussa ohjauksen ja lavastuksen omintakeiset keinot hämmensivät, mutta mitä pitemmälle edettiin,sen tiukemmasti esitys piti otteessaan. Kaiken kaikkiaan vaikuttava näytelmä ja esitys. Ajankohtaisuuttakin löytyy. Kyllä jäi märehdittävää.

Hieno esitys, seurueemme iät 85 - 25 v ja kaikkien mielestä paras esiitys pitkään aikaan. Historia tuli hienosti esiin. Lisää tällaisia ohjelmistoon.. Sääli vain, ettei suuri yleisö ole löytänyt esitystä.

 

Median kommentit

Helsingin kaupunginteatterissa räiskitään nyt suurella pensselillä ja tyylittelyn kautta paljastetaan Stalinin ajan hirveydet.”

apu.fi 24.1.2014 - Liisa Talvitie


 ”Sampo Sarkola tekee intensiivisen fyysisen taidonnäytteen Juri Andropovina, ja esityksen ainoana – irvokasta kyllä – inhimillisenä hahmona loistaa Esko Roineen vanha diktaattori Stalin.”

Helsingin Sanomat 25.1.2014 - Suna Vuori


Toveri K on kokonaisuus, jossa on elämys, yllätys, historiaa ja vahva teatteri. Näyttelijöiden venyminen ja teatterielementtien käyttö kaikkineen pysyvät mielessä.”

Amusa.fi 25.1.2014 - Anja Kuoppa


Nyt eletään tammikuun alkua. Silti tekee mieli väittää, että kaupunginteatterin Toveri K on vuoden teatteritapaus. Toveri K on näytelmä, jota teatteria vakavasti harrastavan katsojan ei missään tapauksessa kannata jättää väliin.”

Kielipuolen päiväkirja -blogi 25.1.2014


”Vladimir Anosovin koreografia on mestarillinen ja Vladimir Boerin lavastus pelkistettyä ja niukkaa, mutta erittäin tarkkaan harkittua. Visuaalisena kokemuksena näytelmän yksityiskohtien merkkimaailma sytyttää pieniä palon alkuja sinne tänne.”

Ääni katsomossa -blogi - 25.1.2014


”Lavastus on lähes mystinen ja näyttelijät venyvät äärimmilleen: Vappu Nalbantoglu hehkuu intohimoisena Ainona ja monissa rooleissa taituroiva Sampo Sarkola miltei ylittää Otto Wille Kuusisena luikeroivan isänsä Asko Sarkolan. Kiitos huimasta tietoiskusta.”

Anna 30.1.2014 - Sanna Wirtavuori


 Jos teatterissa pystyisi harrastamaan vedonlyöntiä, minä pistäisin välittömästi kaikki rahani likoon Sampo Sarkolan puolesta.”

Teatterikärpäsen puraisuja 2 -blogi - 3.2.2014


”Stalinin luottomieheksi nousseen punapoliitikko Otto Wille Kuusisen dramaattinen elämä, josta on ollut mistä ammentaa; rakkautta, petoksia, maanpetturuutta ja koti-ikävää.”

Eeva 2/2014 - Outi Rastas


 ”Teatterikokemuksena suosittelen.”

Salonjokilaakso 30.1.2014 - Seppo Suominen


 ”Tehokasta teatteria lähihistoriasta”

Karjala 13.2.2014 - Terttu-Elina Kalaja


 Raikas venäläinen tulkinta suorastaan piristytti.”

Elämän teatteria -blogi - 7.3.2014