Arnold & Bach

Salaa rakas

Rooleissa: Santeri Kinnunen, Heidi Herala, Asko Sarkola, Sanna-June Hyde, Vuokko Hovatta, Sampo Sarkola, Vappu Nalbantoglu, Pia Runnakko, Sari Haapamäki, Eija Vilpas, Eppu Salminen, Pia Andersson (TeaK), Petri Palo, Katja Sirkiä

Suomennos: Liisa Ryömä
Ohjaus: Pentti Kotkaniemi
Lavastus: Katariina Kirjavainen
Puvut: Irmeli Toivanen

Ensi-ilta 17.9.2009

Suuri näyttämö

Kesto 2 t 35 min

Salaa rakas

TUUNATTU VÄVY

Salaa rakas on varsinaista ilotulitusta alusta loppuun. Farssikomedia, jossa kaikki ei tietenkään ole sitä miltä näyttää, ainakaan roolihenkilöiden näkökulmasta; vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää liukuhihnalta, kun tulevat appivanhemmat muokkaavat onnetonta vävypoikaa kelvolliseksi hurmuriksi.

Tehtailija Seibold haluaa pitää rahat visusti omassa perheessä, eikä suhtaudu lainkaan ymmärtäväisesti tyttärensä playboy-henkisiin poikaystäviin. Oman firman konttorissa kun istuu juuri isän kuvioihin sopiva jahnukainen, Max nimeltään. Tälle vävyehdokkaalle naiset ovat vieraita kuin ulkoavaruuden oliot, viettelytaidoissa ja ulkonäössä on rajusti parannettavaa, eikä kaveri muutenkaan ole terävin kynä penaalissa. Stailattavaa löytyy ulkoisen olemuksen lisäksi Maxin naiskokemuksista. Niitä ei nimittäin ole. Määrätietoinen isä ei jätä tuunaamista pelkästään ulkonäköön ja tapoihin, vaan virittelee vastaleivotulle hurmurille myös viriilin ja kiinnostavan menneisyyden. Ja kyllä isä osaa, sillä kohta Maxin ympärillä alkaa pyöriä jotain ennennäkemätöntä – hänestä kiinnostuneita naisia! Eikä tässä vielä kaikki: Salaa rakas iskee uuden vaihteen silmään juuri kun luultiin, että nyt voi hetken vetää happea.

Tunaria stailataan

Elegantti, sensuelli 20-luku väreineen ja muoti-ilmiöineen tarjoaa pukusuunnittelijalle pohjattoman aarrearkun, josta ammentaa suuren näyttämön täydeltä upeita luomuksia. 1920-luku oli modernin elämäntavan, flappereiden eli poikamiestyttöjen ja alastomuuden uuden tulemisen aikaa. Silloin autoilusta tuli muotia, korsetit poltettiin rintaliivien tieltä ja meikata saivat nekin naiset, jotka eivät ihastuttavasta seurastaan laskuttaneet. Mies näytti trendikkäältä golfhousuissa ja neuletakissa, kävelykeppi oli kuuminta hottia. Kun muodikas flapper kohtaa tällaisen polvihousuissa hiippailevan kosijan, termiä ”epäsopiva pari” voisi käyttää kuvaamaan tilannetta. Kun mies vielä omassa polvihousuliigassaankin edustaa alempaa keskisarjaa, tilanne vaatii stailaajaa, jotta tyttö löytäisi pojan, ja juuri sen pojan, joka tytön isän mielestä pitäisikin löytää.

Hyvää ja maukasta

Suomen johtaville komedianäyttelijöille suuntaa osoittelee ohjaaja Bona Kotkaniemi, jonka aikaisempaa ohjausta Kaupunginteatteriin, Kiviä taskussa, näytellään seitsemättä vuotta loppuunmyydyille katsomoille. Näistä aineksista on lupa odottaa niin maukasta muhennosta, että luulen kahden edellisen suuren näyttämön farssisuosikkini, Munaako herra ministeri ja Diivat, palkintopallisijojen olevan vaarassa. Parhaiden romanttisten komedioiden henkeen Salaa rakas jättää lämpimän mielen ja hyvän olon pitkäksi aikaa. Lisäbonuksena takaan, että vävyt ja appivanhemmat katsovat toisiaan jatkossa aivan uusin silmin.

Tuukka Qvist


HYVÄNTUULEN KOMEDIA
Huom.

Median kommentit

”Loistosuorituksia nähdään. On harvoja näyttelijöitä, joiden komiikka poikkeuksetta ilahduttaa. Herkkävaistoinen Santeri Kinnunen on yksi heistä. (...) Irmeli Toivasen puvustuksessa herkutellaan, ja esimerkiksi Hovatan filmitähti on syötävän suloinen hopeapuvussaan.”

Helsingin Sanomat 19.9.2009 - Maria Säkö


”Herkullista kiemurtelua (...) Pentti Kotkaniemen ohjaus toimii ja pitää katsojat otteessaan. Edes ensi-illassa ei ollut havaittavissa tyhjäkäyntiä, vaan näytelmä kulki täydellä tempolla alusta loppuun.”

Kansan Uutiset 18.9.2009 - Anni-Helena Leppälä


”Sekaannustarina jaksaa viehättää - aina”

Etelä-Suomen Sanomat 22.9.2009 - J.T.Laakso


”Salaa rakas on Helsingin Kaupunginteatterin naurattava hömppäkomedia.”

Kristillisdemokraattinen viikkolehti 24.9.2009 - Kristiina Kunnas


”Satavarmasti naurattaa... (...) Salaa rakas viihdyttää koko rahalla ja ihan julkisesti.”

Länsi-Uusimaa 25.9.2009 - Kaarina Naski