Michael Kunze - Sylvester Levay

Rebecca

Rooleissa: Kari Arffman, Anne Carlsson, Helena Haaranen, Riitta Havukainen, Markku Huhtamo, Petri Johansson, Juha Jokela, Mikko Jokinen, Emmi Kangas, Kirsi Karlenius, Mika Keitel, Ilkka Kokkonen, Tuukka Leppänen, Petja Lähde, Sanna Majuri, Sari Ann Moilanen, Eeva Markkinen, Teemu Mustonen, Unto Nuora, Emilia Nyman, Lasse Pajunen, Tiina Peltonen, Matti Olavi Ranin, Matti Rasila, Gary Revel, Maria Saivosalmi, Katja Sirkiä, Maija Sydänmaanlakka, Antti Timonen, Marjut Toivanen, Leenamari Unho, Sami Uotila, Kirsti Valve, Mikko Vihma,Toni Wahlström

Suomennos: Liisa Ryömä
Ohjaus: Kurt Nuotio
Kapellimestari: Henrik Wikström
Koreografia: Osku Heiskanen
Lavastus: Katariina Kirjavainen
Puvut: Sari Salmela
Valosuunnittelu: Mika Ijäs
Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov, Seppo Myllyrinne

Ensi-ilta 28.8.2008

Suuri näyttämö

Kesto noin 2 t 40 min

Vuoden musikaali 2007! Wieniläisen Raimund Theaterin Rebecca palkittiin voittajana kaikissa kategorioissa. Jo yli 400.000 katsojaa!

REBECCA ANTAA PALAA

Rebeccassa palavat tunteet ja lavasteet. Kurt Nuotion ohjaamana musikaali on täynnä intohimoa ja väkevää musiikkia.Tarina on tuttu Alfred Hitchcockin Oscar-palkitusta elokuvasta.

Kylmät väreet hiipivät pitkin selkää, kun Asko Sarkola soittaa huoneessaan Rebecca-musikaalin tunnussävelmää. Jylhää ja komeaa, eikä taatusti siirappimaista. ”Wagner-rokkia”, Asko Sarkola luonnehtii ja kääntää äänen niin lujalle, että sohva tärisee.

Rebeccan tarinan loi aikoinaan kirjailija Daphne du Maurier. Alfred Hitchcock teki siitä elokuvan vuonna 1940. Päärooleja näyttelivät Joan Fontaine ja Laurence Olivier, ja filmi palkittiin parhaan elokuvan Oscarilla.

Musiikin monilahjakkuudeksi luonnehdittu säveltäjä Sylvester Levay (tuttu musikaaleista Elisabeth ja Mozart!) tarttui aiheeseen vasta muutama vuosi sitten. Työparina hänellä on edellisistä musikaaleistaan hyväksi koettu yhteistyökumppani, käsikirjoittaja Michael Kunze.

Keskieurooppalaiset ovat seonneet Rebeccasta. Sitä on esitetty vuodesta 2006 lähtien täpötäysille katsomoille Wienin Raimund-teatterissa. Liput musikaaliin on pakko varata jo viikkoja etukäteen.

Asko Sarkola on yhä vaikuttunut näkemästään Wienin-esityksestä. Hänen ei tarvinnut miettiä kahta kertaa ottaako Rebecca pohjoismaisena kantaesityksenä Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistoon.

”Rebeccan voimakas musiikki vaikuttaa kuulijaan lähes hypnoottisesti. Tarina on katsojan tunteisiin vetoava melodramaattinen trilleri. Se pitää jännityksen yllä huikeaan ja näyttävään loppuratkaisuun asti.” Kapellimestarina on taitava Henrik Wikström, sama mies, jonka tahtipuikko vauhditti mm. Turun kaupunginteatterin Elisabeth-musikaalin ja Helsingin Kaupunginteatterin Evitan valtavaan menestykseen.

Sarkolan ei myöskään tarvinnut miettiä kahdesti kuka Rebeccan ohjaa. ”Tämä on ilman muuta Kurren heiniä, eli Kurt Nuotion, koska tässä tarvitaan hullua intohimoa. Sitä samaa, jolla hän ohjasi meille takavuosina Les Misérablesin.”

Kuin elokuvaa katselisi

Intohimolla ja aina yhtä suurella innostuksellaan Kurre on aiheeseen tarttunutkin. Sen unenomaisuus ja mystisyys houkuttelevat häntä.

Kurre antaa sananmukaisesti palaa, sillä Rebeccan loppukohtauksessa nähdään näyttävä tulipalo. Lavastus, valaistus, kaikki tehosteet ja puvustus ovat ennennäkemättömän upeat, onhan ohjaajalla jälleen luottotiiminsa kasassa. Musikaalin visuaalinen ilme on niin vahva, että teosta voi huoleti mainostaa elokuvallisena kokemuksena.

”Katariina Kirjavainen on tehnyt upean lavastussuunnitelman. Mika Ijäs, unimaailmojen mies, on juuri oikea jätkä suunnittelemaan valaistusta, ja Sari Salmela päästää puvustuksessa koko luovuutensa irti.”

Pääroolien esittäjissä Sanna Majurissa (mm. Miss Saigon), Kari Arffmanissa (mm. Kaunottaren ja Hirviön Hirviö) ja Sari Ann Moilasessa ohjaajalla on käsissään trio, jonka äänet taatusti kestävät Rebeccan musiikin vaatimukset.

Musikaalin teemoista Kurrea on askarruttanut menneisyyden varjot ja se, miten tarpeeksi paha voi olla todella tuhoava voima. Hän sanoo, ettei kukaan meistä voi paeta menneisyyttään.

”Rebeccassa viaton tyttö kasvaa tiedostavaksi naiseksi ja selvittää miehensä menneisyyden lastin. Nuori vaimo pitää pyyteettömällä rakkaudella itsensä ja miehensä kasassa.”

Liisa Talvitie
Kirjoittaja on Glorian toimittaja

NAISPAHOLAINEN JA ENKELI

1920-luvun lopussa ja osittain 1930-luvun alussa tapahtuvan Rebeccan päärooleissa nähdään Sanna Majuri, Kari Arffman ja Sari Ann Moilanen. Rebecca on ennen kaikkea upeiden naisroolien musikaali. Tämän säveltäjä Sylvester Levay osaa, sen kaikki Elisabeth-musikaalin nähneet tietävät.

Kari Arffmanin roolihenkilö Maxim De Winter on jäänyt leskeksi vaimonsa Rebeccan kuoltua. Monte Carlossa hän tapaa Sanna Majurin esittämän nuoren naisen (hänen nimeään ei missään vaiheessa edes mainita) ja rakastuu tähän.

Pari menee naimisiin ja matkustaa Monte Carlosta Englantiin Maxim De Winterin omistamaan Manderleyn kartanoon. Vastassa on Sari Ann Moilasen esittämä taloudenhoitajatar, Mrs Danvers. Tämän suhde edesmenneeseen Rebeccaan on ollut palvova, eikä hän hyväksy kartanoon uutta emäntää.

Viatonta nuorikkoa odottaa toisenlainen tulevaisuus kuin hän on kuvitellut. Rebeccan muisto ei jätä häntä rauhaan, ja hän saa lakkaamatta kuulla miten lumoava nainen edesmennyt kartanonrouva oli.

Mrs Danversin esittämä Rebecca-laulu on musikaalin tunnuslaulu. Väkevä, intohimoinen ja mieltä kuohuttava. Vaikka Mrs Danvers on tarinan naispaholainen ja varsin vastenmieliseksi kuvattu henkilö, yleisö ihastuu häneen. Hän kiehtoo moniulotteisuudellaan ja salaisuudellaan.

Osa musikaalin lumoa on se, että melodraama ratkeaa vasta tarinan lopussa. Asiat eivät ole niin, miltä aluksi näyttävät...


Median kommentit

”Suurten tunteiden kartano. Kaupunginteatterin komea wieniläismusikaali luottaa rakkauteen.”

Helsingin Sanomat 30.8.2008 - Outi Lahtinen





”Rebecca-musikaali on kuin karamelli katsojan suuhun, teatterin taikaa silmiin ja hieman myös sydämeen.”

Salon Seudun Sanomat 31.8.2008 - Arto Aulavuo




”Rebeccan musiikki on mahtipontista ja suurieleistä. Kuoro-osuudet soivat komeasti...”

Turun Sanomat 31.8.2008 - Eeva Kemppi





”Romanttisen melodraaman ja suurtuotantojen ystävät älkööt jättäkö näkemättä.”

Aamulehti 30.8.2008 - Soila Lehtonen





Kaupunginteatterin suurelta näyttämöltä kaduille hajaantunut ensi-iltayleisö mylvähteli Rebecca-teemaa kuin virkistävältä keitaalta viidakon varjoihin palaava norsulauma.”

Kauppalehti 3.9.2008 - JR Leskinen





”Voittamaton Rebecca lumoaa”

Kansan Uutiset 2.9.2008 - Arja-Anneli Tuominen




”Taiturillista laulua”

Hämeen Sanomat 2.9.2008 - Pirjo Puukko





”On suuria traagisia tunteita ja räjähtävän hienoja lavasteita, mutta ennen muuta täysillä ja hyvin esitettyä musiikkia. (...) Suurta viihdettä ja todellista draamaa.”

Anna-lehti 4.9.2008 - Sanna Wirtavuori





”Musikaalien ystäville on siis herkkua tarjolla ja romantiikannälkäiset saavat mielensä kylläiseksi.”

Länis-Savo 30.8.2008 - Heidi Temmes




”Helsingin Kaupunginteatteri osaa suurien tunteiden musiikkiteatterin”

Etelä-Suomen Sanomat 30.8.2008 - Ilkka Kuosmanen





”Rebecca-musikaali on ilo silmälle ja korvalle...”

Kirkko & kaupunki 3.9.2008 - Marja Kuparinen





”Rebeccassa on mukana kaikki suuren tarinan elementit. Se on rakkaustarina, tuhkimotarina ja jännitysnäytelmä, jossa vellovat rakkaus, intohimo, petturuus, hulluus, väärinkäsitys.”

Seura-lehti 4.9.2008 - Marja-Terttu Yli-Sirniö





”Suuria tunteita sekä päällevyöryvää mahtipontista ja melodramaattista musiikkia”

Uutispäivä Demari 5.9.2008 - Annikki Alku





”Ihastuksen kylmät väreet vaelsivat pitkin selkärankaa Rebeccan tunnusmelodian kaikuessa illan aikana ensimmäistä kertaa. Ja kun oli luvassa sen toinen käynnistyminen, istuma-asento muuttui takanojasta pystyksi aivan kuin lentokoneen laskeutuessa. (...) Visualisointi on komea, koreografia herkullinen ja suuren joukon näyttämöasemointi mietittyä ja kuvauksellista. Ja kun Manderley palaa, se todella on liekeissä!”

Länsi-Uusimaa 5.9.2008 - Kaarina Naski





”Spektaakkelimaista esitystä leimaa korkealuokkainen ammattitaito, joka huokuu kaikessa tekemisessä näyttelijän työstä koreografiaan, puvustuksesta lavastukseen, valoihin ja tehosteisiin.”

Kymen Sanomat 6.9.2008 - Eija Anttila





”loistavaa musikaaliviihdettä”

Eteenpäin 11.9.2008 - Harri Parikka





”Rebeccasta kietoutuu sellainen teatterielämys, joka näkyy ja kuuluu muistissa pitkään.”

Karjala 18.9.2008 - Terttu-Elina Kalaja




”...näyttelijäsuorituksista suurin osa on täysiä kymppejä.”

Seepra 23.9.2008 - Satu Hotakainen





”Rebecca ei jätä ketään kylmäksi. Upea musiikki, erinomaiset laulajat ja upeat lavasteet.”

Kirkkonummen Sanomat 30.10.2008 - Benkku Kukko