Pirjo Toikka

Armi

Rooleissa: Riitta Havukainen, Seppo Halttunen, Sari Haapamäki, Markku Huhtamo, Pekka Huotari, Johanna Kokko, Elina Lähde,Vappu Nalbantoglu, Jari Pehkonen, Tiina Peltonen, Matti Rasila, Tuomas Rinta-Panttila, Matti Ristinen, Pia Runnakko, Kreeta Salminen, Ursula Salo, Sara Welling

Ohjaus: Milko Lehto
Koreografia: Sari Haapamäki
Lavastus: Katariina Kirjavainen
Puvut: Elina Kolehmainen
Valosuunnittelu: Kalle Ropponen
Äänisuunnittelu: Mauri Siirala
Naamiointi: Tuula Kuittinen
Kampaukset: Taina Tervo, Henri Karjalainen, Milja Mensonen

Ensi-ilta 29.11.2012

Pieni näyttämö

Kesto 2 t 45 min

Armin mekossa

Riitta Havukainen pukee ylleen leveät helmat ryhtyessään Armi-näytelmän päähenkilöksi. Armi kertoo Marimekon perustajasta, karjalaisesta kosmopoliitista Armi Ratiasta, joka jätti pysyvän jäljen suomalaiseen kulttuuriin.

Armi Ratia. Marimekon perustaja, Marimekon sielu, marifilosofian luoja. Nainen, jonka varjosta Marimekko ei ole koskaan päässyt. Armi Ratia kuoli jo vuonna 1979, mutta hänen henkensä on yhä marimekkolaisessa elämäntavassa.

Suomalaiset ottivat Marimekon omakseen jo 1950-luvun lopulla, ja kansainväliseen maineeseen Marimekko nousi vuonna 1960, kun tulevan presidentin puoliso Jacqueline Kennedy poseerasi Sports Illustrated -lehden kannessa marimekossaan.

Venäläisen taiteilijan Ilja Glazunovin maalaama muotokuva katselee edelleen Marimekon toimitusjohtajan Mika Ihamuotilan työhuoneen seinältä. Ihamuotila sanoi parin vuoden takaisessa haastattelussani, että Armi Ratia on Suomen historian värikkäin yritysjohtaja, uskomaton visionääri ja oman tiensä kulkija: ”Hänen rohkeutensa ei ollut maan päältä, pikemminkin elokuvista tai kirjallisuudesta.”

Armi Ratia oli kosmopoliitti ja renessanssiruhtinatar, joka piti hoviaan yllä legendaarisessa Bökarsissa lähellä Porvoota. Hänen poikkeuksellisen hurmaava ja voimakas luonteensa juonsi karjalaisista sukujuurista. Vuonna 1912 Pälkjärvellä syntynyt Armi osasi tehdä työtä, elää ja juhlia. Hänen hovinsa itseoikeutettuja jäseniä olivat balettitanssija Mary Paischeff, taiteilija Birger Kaipiainen ja Bökarsin tuulimyllyn oma maahinen, näyttelijä Tarmo Manni.

Tehdessäni elämäkertaa pitkän diplomaattiuran tehneestä lähetystöneuvos Tatu Tuohikorvesta tämä kertoi Armin ystävänä millaisia olivat Bökarsin juhlat: ”Bökarsiin mentiin aina koko viikonlopuksi ja Helsinkiin palattiin vasta sunnuntai-iltana. Useimmiten vieraat eivät olleet ajokunnossa, ja siksi paluumatka tehtiin joskus helikopterilla Kaivopuiston rantaan… Kun vieraat istuivat Bökarsin pihalla ja kello lähestyi puoltapäivää, Mary Paischeff ilmoitti kellonajan, ja joku apulaisista toi jääkylmät vodkat. Ne nautittiin seisten Mannerheimin kunniaksi ja vasta sitten siirryttiin lounaspöytään… Rapujuhlat pidettiin aina navettarakennuksessa, johon oli katettu upeat pöydät. Navetta oli valaistu kynttilöin, jotka oli laitettu lehmien juottokaukaloihin… Illat päättyivät aina rauhoittavaan klassiseen musiikkiin… Eräänä yönä keittiöön olivat jo kokoontuneet Tarmo, Birger, Mary ja tietenkin Armi, kun Tatu tassutteli paikalle. – Armi sanoi, että hän haluaa lähettää vaimolleni rakkauskirjeen. Sanoin, että osoite on sama kuin minulla.”

Rakkauskirje oli valkoisesta kankaasta varta vasten Nenne Tuohikorvelle tehty maahan asti ulottuva uniikkileninki, jonka hän lahjoitti elämäkertaa tehdessäni minulle. Se on kuulaan kesäyön unelma, kuin uni Suomenlahden saaristossa.

Vahvan naisen rooliin tarvitaan Armi-näytelmässä vahva näyttelijä. Hän on Riitta Havukainen, jonka karisma täyttää Armin leveät helmat ja vahvat mielipiteet.

Havukaiselle kuten monelle muulle hänen sukupolvensa edustajalle Marimekko ei merkinnyt niinkään Armi Ratiaa kuin himoittuja vaatteita.

”Maripaidat olivat kalliita, mutta sain muistaakseni 13-vuotiaana joululahjaksi ensimmäisen tasaraita-t-paitani. Se oli silloin kuuminta hottia! Vaikka rahaa ei ollutkaan, kävimme ihailemassa vaatteita Helsingin Keskuskadun Vintti-myymälässä.”

Myöhemmin kuvaan tulivat raidalliset ja pallokuvioiset pitkät yöpaidat ja tietenkin Armin pojan Ristomatti Ratian suunnittelema leipälaukku, joka koristeltiin kantaaottavin pinssein. Laukku kätki sisäänsä ohjelmajulistuksia, nuotteja ja muuta 70-luvun tuiki tarpeellista perusmateriaalia.

”Hippiliikkeen jälkimainingeissa jokaisella partaradikaalilla oli jokapoika-paita ja olkalaukku. Minun Marimekko-innostukseni näkyi myös kotona huoneeni verhoissa, mutta taskullista Iloista mekkoa en koskaan halunnut. Se on sellainen seksintappajamekko, jonka paavikin voisi sallia ainoana ehkäisykeinona”, Riitta Havukainen nauraa.

Ryhtyessään Pirjo Toikan kirjoittaman Armin päähenkilöksi Riitta Havukainen ei tee näköispatsasta, vaan tulkitsee yhden vahvan suomalaisnaisen elämää.

Liisa Talvitie

Kirjoittaja on Apu-lehden toimittaja


Median kommentit

”Kiinnostava ja riemukas aikamatka lähihistoriaan on nautinnollista teatteria, jossa katsojaa viedään vauhdilla naurusta kyyneliin.”

Anna 13.12.2012 - Sanna Wirtavuori


”Armi on nimiosaa esittävän Riitta Havukaisen huikea soolo. (...) Esitys on luonnollisesti myös Marimekon juhlaa. Klassikkoasuja käydään läpi useammassakin muotinäytöksessä, ja tutut kankaat täyttävät näyttämön erilaisina projisointeina.”

Helsingin Sanomat 1.12.2012 - Lauri Meri


 ”Tahtonaisen kyydissä on koko ajan iso vaihde silmässä”

Demari 3.12.2012 - Rolf Bamberg


”...kiehtova, vauhdikas, jopa häkellyttävä...”

Turun Sanomat 1.12.2012 - Ilona Kangas


 Riitta Havukainen loistaa karskissa, viinaanmenevässä, suorasanaisessa, vallasta nauttivassa ja palavasieluisessa roolissaan...”

Skenet 5.12.2012 - Maria Säkö


 ”Armi jättää muut varjoonsa”

Keskipohjanmaa 7.12.2012 - Marjatta Hietaniemi


”Marimekko-historiikistä kuoriutuu Armi Ratian sankaritarina.”

Etelä-Suomen Sanomat 2.12.2012 - J.T.Laakso


 Marimekon keulakuvaa Armi Ratiaa näyttelevä Riitta Havukainen ottaa näyttämön haltuunsa heti Armi -näytelmän ensikohtauksessa.”

Kirkko & kaupunki 10.12.2012 - Marjo Kytöharju


 ”Armi-näytelmä on poikkeuksellisen mukaansatempaava ja taidokkaasti tehty elämänkerrallinen teos.”

Töölöläinen 9.12.2012 - Matti Niiranen


 Tulisieluinen Armi näkyy, kuuluu ja tekee vaikutuksen.”

Elle 7.1.2013 - Mirjam Pullinen


 ”Riitta Havukainen on Armin roolissa vakuuttava. Näytelmä on nostalginen matka menneiden vuosikymmenten marikankaisiin ja vaatteisiin.”

Eeva 1/2013 - Pirjo Houni